Ugrás a tartalomra
LélekKönyvEmberHírek

Nyolcszorosára növelheti a szövegértést ez a módszer, a kutatók meglepőt árultak el

470 ezer résztvevő eredményeit vizsgáló tanulmányt elemeztek.

Photo by Patrick Tomasso / Unsplash

A Valenciai Egyetem tanulmánya szerint a nyomtatott szövegek olvasása hat-nyolcszorosára növelheti az emberek szövegértési képességét, szemben a digitális olvasással. A kutatókat azonban nem ez lepte meg a legjobban - számolt be az Index.

A kutatók több mint két tucat, 2000 és 2022 között megjelent, 470 ezer résztvevő eredményeit vizsgáló tanulmányt elemeztek, ezt követően a szerzők arra jutottak, hogy hosszú távon a nyomtatott szövegek olvasása hat-nyolcszorosára növelheti az emberek szövegértési képességét, szemben a digitális olvasással. 

Az egyik társszerző elmondta:

a szabadidős digitális olvasás gyakorisága és a szövegértési képességek közötti összefüggés szinte nulla,

majd hozátette azt is, hogy ennek oka az lehet, hogy „a digitális szövegek nyelvi minősége általában alacsonyabb, mint a nyomtatott szövegeké”. A közösségi médiában megjelenő szövegek például sokkal inkább társalgási jellegűek: kevesebb az összetett szószerkezet és a logikus érvelés. 

Mint kiderült: míg az általános iskolások esetében a digitális olvasás és a szövegértés között negatív kapcsolat áll fenn, addig a középiskolások és az egyetemisták esetében ez a kapcsolat már sokkal inkább pozitív. Ezt a szerzők annak tulajdonítják, hogy az észlelés szabályozására való képességünk csak a serdülőkorban fejlődik ki 

Miközben a kutatók hagsúlyozták, hogy nincsenek a digitális olvasás ellen, azt is elmondták, hogy azoknak a gyerekeknek,

akik gyakran olvasnak digitális szövegeket, kevésbé fejlődik a szókincsük „egy olyan kritikus időszakban, amikor áttérnek az olvasás tanulásáról a tanulás céljából való olvasásra”.

Elmondásuk szerint csupán arról van szó, hogy az eredmények alapján a digitális olvasás kevésbé kifizetődő, mint a nyomtatott szövegek olvasása, éppen ezért az iskoláknak és az intézményvezetőknek a nyomtatott szövegek olvasására kellene inkább ösztönözniük a tanulókat, különösen az általános iskolások esetében.

(Index)

Legfrissebb