Egy új kutatás szerint a diákok egyre többször fordulnak a ChatGPT-hez, ha időhiánnyal vagy egyéb nehézségekkel találják magukat szemben.

A  International Journal of Educational Technology in Higher Education megjelent tanulmány rámutat egy aggasztó trendre is: a ChatGPT-re való támaszkodás a halogatással, memóriavesztéssel és az akadémiai teljesítmény csökkenésével van összefüggésben.

A kutatás mögötti motiváció a generatív MI technológiák robbanásszerű növekedéséből fakad, az oktatási környezetben. Annak ellenére, hogy a technológia segítségként szolgálhat a tanulást és kutatást, az oktatók körében egyre nagyobb az aggodalom a visszaélések miatt, különösen az akadémiai integritással kapcsolatban.

"A témába való érdeklődésem a generatív mesterséges intelligencia egyre növekvő elterjedéséből és potenciális hatásából fakad az oktatásban"

- magyarázta a tanulmány szerzője, Muhammad Abbas, az National University of Computer and Emerging Sciences pakisztáni FAST School of Managementjének egyetemi docense.

"Az elmúlt évben azt figyeltem meg, hogy növekszik a diákok kritika nélküli és egyre növekvő ráhagyatkoása a generatív MI eszközökre a különböző, általam kiosztott feladatok és projektek során. Ez ösztönzött, hogy mélyebben megérthessem a felhasználásuk mögötti okokat és következményeket."

A tanulmány két fázisban zajlott. Kezdetben a kutatók kidolgoztak és validáltak egy skálát, amely a ChatGPT akadémiai célokra történő felhasználását mérte az egyetemi hallgatók körében.

A skála olyan elemeket tartalmazott, mint például: "Használom a ChatGPT-t az egyetemi feladataimhoz," "Függőségben vagyok a ChatGPT-vel tanulmányaim során," és "A ChatGPT része az egyetemi életemnek."

A mintát 494 egyetemi hallgató alkotta, akiket három időpontban kérdeztek meg, 1-2 hetes időközökkel.

Azok a diákok, akik időszűkében voltak, nagyobb valószínűséggel fordultak generatív mesterséges intelligenia modellekhez. - Kép forrása: Freepik

Abbas és kollégái azt találták, hogy az akadémiai terhelés és az időhiány okozta nyomás befolyással volt a ChatGPT-használatának növekedésére.

Azok a diákok, akik érzékenyebbek voltak a jutalmakra, kevésbé voltak hajlamosak a ChatGPT használatára, ami arra utal, hogy aggodalom lehet az akadémiai integritás és a generatív MI eszközök felhasználásának lehetséges negatív következményei miatt.

A tanulmány továbbá feltárta a ChatGPT használatának jelentős negatív hatásait a diákok személyére és tanulmányi eredményeire vonatkozóan.

A ChatGPT-re való fokozott támaszkodás magasabb szintű halogatással és memóriazavarral, valamint a diákok tanulmányi teljesítményére gyakorolt negatív hatással járt, amely a diákok tanulmányi átlagában tükröződött.


Ezek az eredmények arra utalnak, hogy bár a ChatGPT bizonyos körülmények között értékes erőforrás lehet, túlzott használata káros hatással lehet a tanulási viselkedésre és eredményekre.

Elképzelhető azonban, hogy ezek a kapcsolatok kétirányúak lehetnek. Például a halogatásra hajlamos hallgatók hajlamosabbak lehetnek a ChatGPT használatára, és nem a ChatGPT használata vezethet a halogatás fokozódásához.

Az eredmények rávilágítanak a ChatGPT potenciális kettős hatására az akadémiai életben, amely egyszerre szolgál hasznos eszközként a tudományos nyomás alatt, és potenciális kockázatként a tudományos integritásra és a hallgatói tanulási eredményekre nézve.

"Az átlagembernek fel kell ismernie a túlzott generatív MI-használatának sötét oldalát"

- mondta Abbas.

A tanulmány, "Káros vagy hasznos? A generatív mesterséges intelligencia használatának okainak és következményeinek vizsgálata az egyetemi hallgatók körében" című tanulmány szerzői Muhammad Abbas, Farooq Ahmed Jam és Tariq Iqbal Khan.

(PSYPOST)


Szuper! Sikeresen regisztráltál.
Üdv újra! Sikeresen bejelentkeztél.
Sikeresen feliratkoztál a(z) Hit Rádió oldalra.
A linked lejárt.
Sikeres! Ellenőrizd az emailed a varázslinkért a bejelentkezéshez.
Sikeres! A számlázási adataid frissítve lettek.
A számlázási adataid nem frissültek.