A digitális média elterjedésével egyre többen töltik szabadidejüket különféle online tartalmak fogyasztásával, legyen szó TikTok videók pörgetéséről, YouTube shorts-ok darálásáról és a többi alkalmazás közötti ide-oda ugrálásról. Azonban a Torontói Egyetem kutatói egy kutatás során arra a következtetésre jutottak, hogy ez az állandó "digitális ugrálás" nem enyhíti az unalmat, hanem valójában fokozza azt.
A tanulmány, amelyet a Journal of Experimental Psychology: General publikált, kimutatta, hogy a digitális médiatartalmak közötti állandó ugrálás – az egyik tartalomról a másikra történő gyors átlépés – negatív hatással lehet a felhasználók figyelmére és élményére. A kutatásban résztvevőknek különböző videókat mutattak, majd arra kérték őket, hogy váltogassanak közöttük. Az eredmények azt mutatták, hogy a gyakori váltogatás következtében kevésbé tudták élvezni a tartalmakat, és az unalomérzetük is fokozódott.
A kutatás egyik kulcsfontosságú megállapítása az volt, hogy a digitális média használata során a felhasználók figyelme töredezetté válik. Ez a figyelmi szétszórtság meggátolja, hogy mélyebben el tudjunk merülni, és igazán élvezni tudjuk a különböző tartalmakat, amelynek következtében paradox módon még nagyobbá válik az unalom. Ez az állandó váltogatás ugyanis meggátolja, hogy a felhasználók hosszan elidőzzenek egyetlen tartalom felett, így nincs lehetőségük arra, hogy igazán élvezzék azt, amit néznek vagy olvasnak.
Az adatok azt mutatják, hogy a "digitális ugrálás" különösen jellemző a fiatalabb generációkra, akik több órát töltenek naponta a különböző közösségi média platformokon.
A kutatók arra figyelmeztetnek, hogy a digitális túlterheltség hosszú távú következményekkel járhat a mentális jólétre.
A kutatás eredményei szerint azok, akik hajlamosak a platformok közötti gyakori váltogatásra, magasabb szintű unalmat és alacsonyabb elégedettséget tapasztalnak a mindennapi életben.
A tanulmány ajánlásai között szerepel az is, hogy az emberek próbáljanak meg koncentráltabban használni egy-egy digitális platformot, és tudatosabban válasszák meg, milyen típusú tartalmat fogyasztanak, illetve kerüljék a "digitális multitaskingot", mikor például egy YouTube videó nézésével egyidőben a közösségi oldalakat is böngészik.
(Relevant)